Namsskogan

thumb overnatt 2 444 380

Hei,

Her er endelig bilder og historie fra turen vår til Namsskogan Familiepark. En tur vi vil huske lenge…

Tidlig Lørdag 8.juni møtes vi på togstasjonen i Trondheim, trøttr men spente småspeidere og ledere. Er alle på plass?

Ja, der kom jammen Roy og Torfinn som de siste… Da er det bare å gå ombord i toget, som hadde avgang 07.38.

Vi fant plasssene etter hvert, 23 speider og 4 leder og en mor. Tusen takk, Anita, for at du ble med oss på denne turen! Tog turen varte i nesten fire timer, men med speider oppgaver så som knuter, flaggregler, natur kunnskap,tegning, pionering av “fengsel” og klatring på ulovlige plasser gikk turen ganske fort…

Da vi kom frem til Lassemoen Stasjon stod det en buss å ventet på oss. Så der ble det omlasting og en kort buss tur, før vi endelig var fremme i parken. Her gikk vi nesten helt innerst i parken og fant “storgamma” som vi innloskjert oss i, før vi spiste formiddagsmat. Og så skulle parken utforskes. Vi delte oss i patruljer og skulle se og lære litt om dyrene før middag. (og da tok vi ikke med rovdyrene for de skulle vi jo få fore etter at parken var stengt.) Vi fant mange forskjellige dyr. Men det var piggsvinet som var søtest, og elgen tøffest!

Det ble også tid til å kjøre bob-banen. Men i og med at ungene skulle ha fylt 10 år for å kjøre alene, ble det mange turer på oss voksne! Noe som det gikk sport i. Jeg tror Roy og Anita vant!! Speiderne syntes det var spennende og morsomt, og volumet på hylet varierte ganske mye!

Etterhvert ble middagen færdig, karbonader i brød med salat til. Vi spiste alle godt da vi var sultne. Så ble det endelig tid for foring av noen andre som også var sultne…

Dyrepasser Geir ble med oss rundt og fortalte om Jerven, Gaupa, Ulvene, og Bjørnene. Selv om det regnet litt var alle spente tilhørere og nyskjerige på å lære mer om rovdyra våre. Ulvene var vel de som ble mest fryktet.

Bamsen ville de ha med hjem! Jeg lurte litt hvordan de skulle få han med på toget. Sofie viste råd: Det var bare å la han sitte ved siden av henne det! Og han kunne jo bo i lokalet vårt!

Opptak og leirbål ble foretatt inne i den store gamma i å med at regnet bare økte på, men med bål og talglys fikk vi til den rette stemninga. Markus, Morten og Cathryn ble tatt opp i Ulveflokken vår. og også Roy fikk tildelt sitt jungelnavn. Etter endt opptak var det tid for sang og vitser og leirbålsgodt. Og det var mange fine fremførnger.

Etter opptaket og leirbål var det tid for å finne frem soveposene og ordne sengeplasser i rovdyrsgammene. Det var tre ved bjørne gården og to oppe ved jerven. I å med at det regnet var det faktisk litt vått inne i enkelte av gammene. Så det ble litt justeringer på hvem som skulle ligg hvor. Og etterhvert fant vi også ut at det var ikke så lurt med pelsallergi og reinsfeller å sove på. Heldigvis hadd evi et telt med oss!Men etterhvert sov alle 23 speiderne! og det ble stille i parken.

Frokosten ble fort fortært her var det ingen tid å miste, på programmet stod laging av fiskeredskap og fisking. I tillegg skulle jo alle parkens atrakssjoner brukes til fulle. Og joda vi fikk kjørt oss i bob-banen også i dag. Speiderne fordelte seg utover i parken etter hva de hadde lyst til, og du kunne høre latter og hyll overalt!

Det var ingen som hadde Lyst til å dra da vi sa at nå måtte vi finne veien ut av parken da den stenger nå! Vi hadde en time på utsida før bussen kom og en skulle tru at småspeiderne vår da var slitne, men neida etter utdeling av merker. satte de igang med div leker på jodet! helt utrolig for vi var slitne! Bussen kom og kjørte oss tilbake til Lassemoen hvor vi ventet på toget.

Og på togturen hjem var det faktisk litt roligere enn på vei opp, men bare litt! Ja noen fikk faktisk til å sove! Jeg tror det var slitne, men fornøyde småspeidere som ble hentet kl 22.00 på jernbanestasjonen.

Takk for en fin tur! Lise