Tur på Foldsjøen 24.-25.mai 14 for flokk.

43Lørdag 24 mai var det mange spennte småspeider som skulle ut på Steinøya i Foldsjøen og overnatte.

Men først måtte vi laste opp kanoer med sekker telt og annet felles utstyr. Det var første gangen flokken skulle padle med utstyr i kanoene. Så hvordan gjør vi dette da?….

Etter litt om pakking og tenking fant vi ut at vi hadde en kano for mye, Men det var vel ikke det verste, så 5 ledere, en assistent på 4 år og 15 småspeider la ut fra land med store forventninger for turen.

Da vi omsider rundet Steinøya og skulle legge til så vi at øya alderede hadde beboere, Ei kanadagås lå på reiret sitt å så litt forskremt på oss. mens makern svømte fort bort fra oss. Men som de naturvenner vi er lå gåsa like godt da vi forlot øya ett døgn senere. Men det var spennede å se at to egg var klekket og små nøster av noen søte unger lå i reiret.

Etter at alle hadde lagt i land ble utstyr bært opp til leirplassen, og patruljene gikk igang med å sette opp telt. Det var ei stund siden vi brukte sverveliteltene så litt utfordring ble det, men det kommer seg. De fordelte seg i gutte og jente telt etterhvert, men om det er mere orden i den ene eller andre “typen” telt er jeg ikke siker på. de påstår det selv…

Da teltene var oppe var det klart for lunsj, før vi igjen skulle ut å padle. Denne gangen fikk alle som hadde lyst låv til å padle uten voksne i kanoen. Noen garva padlere har vi jo, men det var de som prøvde seg for førte gang. Og det var hvist ikke så enkelt som det så ut for. Men med litt øvelse går det nok bra. Så etter litt omrokeringer la vi ut på tur. Vi padlet ned sundet og ut i lille Foldsjøen før vi la ruta innom “bjørkeskogen”. En spennende del av vannet, kommer vi igjenom? og hvorfor er det sånn? Vi fikk mange fiffige funderinger om hvorfor trærne vokste opp av vannet.

Turen gikk videre under brua og inn i “overfloden”, artig å padle på steder vi ikke har vært før….Det var litt å se både fine hytter for oss tobente og ugler, ja spor av bever fant vi også. Vi padlet så lagt inn i elva som vi kom, før vannstanden stoppet oss. Her snudde vi og tok fatt på hjemveien.

Enkelte trengte litt slepeasistanse, mens andre slappet av i midten av kanoen mens to slavepadler “slet” for og få kanoen hjem. Til sammen tilbakela vi litt over 4 km, en fin tur. Og en del av turmerket! Vel padla folkens!

Tilbake på Steinøya var det litt energi som var igjen og en god del av speiderne hoppet i vannet! Ja faktigst også ett par av lederne lot seg friste. Herlig med en dukkert fikk jeg høre, vet ikke om jeg er helt enig….

Mens noen moret seg var det andre som kastet seg over matlaginga, Speider lager jo maten selv. Meksikansk gryte med kjøttpølse er tydlig godt, for kasserollen ble helt tom. Eller så var vi ekstremt sultne!! Etter maten var det tid for litt lek. Og da utfolder Småspeidere seg i hopping, klatring, rolleleik, fuglespionering og froskeleting.

Klokka gikk fort og plutselig nærmet den seg halv åtte. Da gikk kanodrosjen til land for tre av småspeiderne som desverre ikke skulle være med oss lenger denne gangen. Tror det nesten det var noen som angret på det. Så det er godt at det snart er en ny tur!

Vi andre sanket litt ved til leirbålet, som vi la helt nede i vannkanten og holdt i småformat. Vi var glad for det regnet vi fikk tidligere i uka og at kvelden var vindstille. Leirbål et like mye underholdning som bål. Og sang, vitser og spøkelseshistorier er vi blitt gode på! Vi avsluttet leirbålet i halv titida, men det er noe vi leder må ha gjort feil, for energi nivået var ikke brukt helt opp! En variant av “boksen går” utspant seg fort rundt oss Mens noen fant ut at de ikke var helt mette før natta. Og fylte på med maur! Det smakte hvist helt ok!

Ikke vet jeg om det var maurspisinga eller gjemsel som gjorde det men da klokka rundet 23.00 sov de fleste godt i teltene sine!
Søndagen våknet vi sånn litt etter hvert, noen stilte i lit lite klær da fløyta blåste til God morgen. Og da var klokka nesten 9. Vi inntok frokost før vi hadde ei økt med orintering. Hvordan ser vi hvor sør og nord er med tegn i naturen. Kart farger m.m. joda noe lærdom går inn også på tur.

Så var tida kommet for å rive leir, pakke ned og bære alt ned i kanoene igjen. Hade gåsa og Øya vår! Vi padlet tilbake til utgangspunktet og la alt utstyret i land før vi fortsatte ned til demningen. Der gikk vi i land med hver vår matpose, for å se på gamle Mostamarkjernverk! Ett spennende omerådet som hadde mye rart å se på! og litt historieformidling fikk de også!

Da klokka nærmet seg kvart på to, måtte vi finne kanoene og padle tilbake til odden der foreldrene ventet på oss!

Takk for ei fin helg sammen med gode speidervenner!