Fra troppens skitur til Vardebu

Troppen var på en flott skitur til Vardebu i Selbu kommune, fra lørdag 6.2 til søndag 7.2. Vi gikk langt, fikk en fin tur og hadde det gøy!

Fordi vi ikke ville ha klart å komme fram innen leggetid på fredag kveld, var dette en tur med oppmøte på lørdag morgen. Vi hadde vært litt usikre på værmeldingen, og på vei til oppmøtestedet ved Selbuskogen skisenter, hadde vi regn fram til forbi Stjørdal, men på vei opp bakkene mot Selbu gikk regnet over i snø.

Felles mat, førstehjelpssett, spader og vannkanner ble fordelt til patruljene og i pulkene, og så begynte vi å gå patruljevis. Turen var litt strabasiøs for noen enkelte. De første patruljer var framme nesten to timer før de siste kom fram. Underveis uttalte en av de minst motiverte speiderne hvor mye han hatet skigåing og at han gjerne kunne tilby seg å lage en felles underholdning der vi brant skiene våre! Da var det godt å se at hans motivasjon ble styrket gjennom god oppbacking av patruljefører og resten av patruljen sin, og kom seg greit fram til hytta, og vi hørte ikke så mye mer klaging fra den kanten senere på turen.

Framme på hytta, hentet vi vann, noen gikk litt mer på skitur, og mange lekte i snøen på utsiden. Patruljen som kom aller sist fram gikk gleden av å komme fram til varm hytte og snart var en gjeng frivillige igang med kveldens matlaging: vi lagde Chili-con-carne til alle.

Etter middag og rydding var det tid til mer lek, før vi startet på kveldens høydepunkt: “Speider-Idol”, der patruljene skulle opptre framfor et tøft dommerpanel av ledere som delte ut tøff kritikk eller billetter til jubileumsfesten på Ranheim.

Neste morgen måtte vi opp ganske tidlig, fordi hytta skulle tas over av Vardebus dugnadsforening. Hytta er et utfartsmål for mange skiløpere, og med mye snø og en flott beliggenhet, er det et turmål vi kan anbefale! Hytte-driverne hadde ikke noe å utsette på vår rydding og renhold, og tok også gjerne imot chili-restene våre. Dermed fikk vi dratt av gårde til planlagt tid ned mot Høgda på Malviksiden av fjellet. Vi hadde en rast på Gammelvollstuggu, der mange av oss har vært på speidertur før. Det var mest nedoverbakker på søndagen, så vi kom fram en god del tid før oppmøtetidspunktet.

Lederne som hadde bil tilbake på Selbuskogen klarte seg også: Eivind, sprekingen, gikk tilbake på ski over Vardebu, en tur på ca 15 kilometer, mens vi andre fikk skyss av snille foreldre med plass i bilene sine.

Dette er et sted vi gjerne kommer igjen til!